۱۳۸۸/۱۰/۲۶

آبفشان

پارک یلو استون در میان دو ایالت وایومینگ و مونتانا در آمریکا یکی از با شکوهترین پارکهای طبیعی جهان است. تقریبا این پارک تمام چشم اندازهای زمین شناسی و جغرافیایی رو در خود داره. یکی از این جاذبه های شدیدا زیبا آب فشان این پارکه. این آبفشان که به قلعه آب گرم معروفه جذابیت خوبی برای گردشگری منطقه است. طرز عملکرد این آب فشان به این صورته که حدود ده ساعت بخار با غرش از درون این آب فشان بیرون میاد بعد از ده ساعت با غرش و لرزش بیشتری که گردشگران اطراف هم حسش میکنن به طوری که زمین میلرزه و کم کم آب همراه با بخار با سرعت خیلی زیادی فوران میکنه و حدود 35 متر ارتفاع میگیره و بعد مثل بارونی میباره. این عملکرد حدود 30 الی 40 دقیقه ادامه پیدا میکنه تا اینکه فشار آب کاسته بشه. بعد از این مرحله آبفشان میره در حالت استندبای و فقط بخار ازش خارج میشه و ده ساعت دیگه دوباره غرش میکنه. این آبفشان از این جهت مهمه که مدت زمان فورانش خیلی طولانیه. در هر صورت آبفشانهای بسیار زیباتری در ایسلند هستند که ارتفاع آب اونها تا 200 متر هم تخمین زده میشه ولی مدت زمان فورانشون حدود 1 الی 2 دقیقه است.در زیر آب فشان پارک یلو استون رو می بینید:




طرز کار آبفشان به این صورته که در مناطقی که آبفشان وجود داره حتما آتشفشان یا منطقه اتشفشانی وجود داره. لایه های زیرین بسیار داغ هستند و سفره آب زیر زمینی کم کم داغ میشه و میجوشه این جوشیدن فشار بسیار زیادی تولید میکنه و این فشار آبهای بالای لایه هارو که سرد هست و نجوشیده با فشار به بیرون پرتاب میکنه تا اینکه فشار کم میشه و آب سفره خالی میشه. سفره نفس میکشه و دوباره آبهای اطراف رو به طرف خودش میکشه و دوباره گرم میشه و این جریان و چرخه طبیعی ادامه داره. پس قدرت آبفشان به مقدار آب سفره زیر زمینی و گرمای زیر زمین وابسته است. در زیر چند آبفشان بسیار زیبا از جزیره خارق العاده ایسلند رو ببینید:




در عکس زیر یک ابفشان بسیار زیبا و جذاب رو از جزیره ایسلند می بینید



جزیره ایسلند جدید ترین پدیده کره زمین است. خیلی جوان و خیلی پویا. این جزیره تنها کشوی است که نصفه اون به قاره اورپا و نصف دیگرش به قاره آمریکا تعلق داره. این جزیره هرسال 5 سامتیمتر درست از وسط عریضتر میشه و رشد میکنه. تمام جزیره آتشفشانی و بسیار زیباست. تمام خانه های این جزیره سیستم گرمایی طبیعی دارند و برای گرمایش خانه ها از سیستم همین آبفشانها البته به طور مصنوعی استفاده میکنن. تقریبا در هر قسمت ایسلند یک آبفشان در حال غرش و انفجاره. عکسهایی از ایسلند رو در زیر ببینید:





مردم ایسلند در سرمای 30 درجه زیر صفر حتی شبها در آبفشانها آبتنی میکنند




هیچ نظری موجود نیست :

ارسال یک نظر